شرکت صدرا حامی
021-43000843 8 صبح تا 5 عصر
سیستم تیکت

راه اندازی تجهیزات Cisco و Mikrotik

سوئیچ چیست؟

سوئیچ ها برای اتصال چند دستگاه در یک شبکه که در محدوده یک ساختمان باشند استفاده می‌شوند. مثلا اتصال کامپیوترها و پرینترها و سرورها به هم و ایجاد شبکه‌ای که منابع را به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. سوئیچ نقش کنترلر شبکه را دارد و اجازه تبادل اطلاعات و ارتباط با یکدیگر را به دستگاه‌ها می‌دهد.

در شبکه های کامپیوتری یکی از سخت افزارهای مهم شبکه سوئیچ می باشد که دستگاه‌ها را در شبکه کامپیوتری از طریق packet switching به هم وصل می‌کند تا دیتا بین آنها رد و بدل شود.  لایه ۲ مدل OSI  سوئیچ سیسکو فعالیت می‌کند و با استفاده از آدرس سخت افزاری (Mac addresses) به انتقال دیتا در شبکه می‌پردازند. البته سوئیچ های لایه سه هم وجود دارند که با انجام کار مسیریابی در شبکه، ارتباط بین شبکه های مختلف را برقرار می‌کنند.

سوئیچ های سیسکو چیست؟

سیسکو توانسته در زمینه تولید سوئیچ شبکه و پشتیبانی از آن بازار را به دست گیرد و انواع سوئیچ های سیسکو را برای انواع کسب‌وکارها و کاربری‌ها وارد بازار کند. با توجه به نوع و گستردگی شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید می‌توانید از بین سوئیچ های سیسکو در رده‌های مختلف استفاده کنید. به طور کلی سوئیچ های سیسکو در سه دسته اصلی Core و Distribution و Access ارایه می‌شوند.

سوئیچ های سیسکو ( Cisco ) یکی از پراستفاده ترین و پرکاربردترین دستگاه هایی میباشد که در شبکه ها، دیتاسنترها، سازمانها، موسسات و شرکت ها مورد استفاده میباشد. سوئیچ شبکه اولین لایه جهت اتصال دستگاه ها، رایانه ها، سرورها، دوربین های مداربسته و … به شبکه میباشد و از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند.

 

روتر میکروتیک چیست؟

روتر دستگاهی برای مسیریابی داده‌ها است که نه تنها برای اتصال چند دستگاه به اینترنت، بلکه برای اتصال چند دستگاه به یکدیگر به آن نیاز خواهید داشت. حتی اگر اینترنت هم نداشته باشید، با روتر می‌توانید با رایانه‌ها و تلفن‌های همراه خود یک شبکه‌ی محلی ایجاد نمایید. روتر میکروتیک نیز مانند تمامی روترهای دیگر وظیفه مسیریابی در شبکه را دارد، با این تفاوت که سیستم عامل (RouterOS) و سخت افزار (RouterBOARD) مخصوص به خود را دارد که از ویژگی‌های برتر این محصولات به شمار می‌رود.

سیستم عامل میکروتیک برای تبدیل کامپیوتر به یک روتر شبکه قابل اعتماد‌، به عنوان یک روتر شبکه طراحی شده است. این کامپیوتر ویژگی‌های متنوعی برای شبکه‌های IP و شبکه‌های بی‌سیم دارد. این توابع شامل فایروال، محدود کننده پهنای باند، مسیریابی، هات اسپات، پروتکل تونل نقطه به نقطه، سرور DNS، سرور DHCP و ویژگی‌های بیشمار دیگر است. با استفاده از این روتر در شبکه‌‌هایی با تعداد کاربران بالا می‌توانید از مکانیزم مدیریت پهنای باند استفاده کنید. این مکانیزم از پهنای باند بیش از حد مجاز جلوگیری کرده و این امکان را می‌دهد که کاربران پهنای باند خود را به طور عادلانه دریافت کنند.

همچنین روتر این کمپانی یک مسیریاب فوق العاده قوی در شبکه با پشتیبانی از تمامی پروتکل‌های موجود است. این مسیریاب با سرعت بالای بوت و عملکردی خودکار، نیازی به رد کردن مراحل ورود یا استارت اولیه ندارد

بیشتر سوئیچ ها در لایه 2 مدل OSI یا Data Link عمل نموده و وظیفه سوئیچینگ یا فوروارد نمودن فریم های دریافتی به پورتهای خود را به پورتهای دیگر به عهده دارد. سوئیچ های شرکت Cisco پایداری خوبی دارند و با امکانات و ویژگی های جذابی که دارند مدیر شبکه به خوبی میتواند پورت ها و نودهای شبکه را مدیریت و مانیتور کرده و از قابلیتهای امنیتی سوئیچ در بالابردن امنیت شبکه استفاده کند.